لوازم جانبی دوربین

  • ۰
  • ۰


مشخصات فیزیکی

وزن : 155 گرم
ابعاد : 64 در 39 میلیمتر

مشخصات فنی

نوع لنز : لنز پرایم
فاصله کانونی : 50 میلیمتر
لرزشگیر تصویر :
ماونت لنز (lens mount) : Nikon F - FX
بیشینه دیافراگم : F1.8
کمینه دیافراگم : F22.0
حلقه دیافراگم :
تعداد تیغه های دیافراگم : 7
تعداد المنتها : 6
تعداد گروه های المنتها : 5
کمینه فوکوس به متر : 0.45
فوکوس خودکار :
سایز فیلتر : 52 میلیمتر



تشخیص فاصله کانونی و زاویه دید

یکی از مشکلاتی که مبتدیان عکاسی با  آن رو به رو میشوند تشخیص فاصله کانونی است. بعد از خرید دوربین DSLR یا دوربین بدون آینه تان باید خودتان به دنبال راه های جدید  برای داشتن تصاویر عالی و باکیفیت باشید. برخی از لنز شروع میکنند؛ لنز رابطه مستقیم با کیفیت تصاویر گرفته شده توسط دوربین عکاسی دارد.
ابتدا محصول مورد نظرتان را انتخاب کنید!اگر تازه پا به دنیای عکاسی دیجیتالی گذاشته اید احتمالا به دنبال داشتن تصاویر عالی هستید و از این رو تمام محصولات عکاسی را بدون اینکه از کارایی آنها باخبر باشید را خریداری میکنید. این ممکن است برای همه در ابتدا پیش بیاید! علاوه بر داشتن دانش و اطلاعات در مورد محصولات باید بدانید دوربین و محصولات مناسب با نیازهای شما کدام است؛ از آنجایی که قرار است هزینه ای پرداخت کنید، این امر هنگام خرید دوربین و محصولات عکاسی بسیار لازم و ضروری است. یکی از نکات مهم اطلاعات در مورد فاصله کانونی لنزهای مورد استفاده است. از این رو در این مقاله به توضیح تفاوت بین فاصله کانونی و زاویه دید و نیز تفاوت بین انواع مختلف سوژه ها در ارتباط با بحث فاصله کانونی آنها پرداخته میشود.

 

تشخیص فاصله کانونی و زاویه دید

فاصله کانونی لنز چیست؟
لنز یکی از مهمترین اجزای دوربین عکاسی و یکی از ضروری ترین تجهیزات عکاسی است. یکی از ویژگی های مورد توجه دوربین های DSLR استفاده از لنزهای متفاوت با کارایی های مختلف و اختصاصی است. حتی در دوربین های کامپکت با وجود محدودهای بی شمار آشنایی با کار لنز در فواصل کانونی متفاوت و استفاده از دیافراگم مناسب در بهبود نتیجه نقش به سزایی دارند.
در واقع، فاصله کانونی بلندی یا کوتاهی اندازه لنز به طور فیزیکی نیست؛ بلکه فاصله بین مرکز اپتیکی لنز تا سنسور دوربین عکاسی به میلیمتر است، در حالتی که فوکوس بر روی بی ‌نهایت تنظیم شده باشد. فاصله کانونی معمولا به صورت mm نشان داده می شود از مشخصات اصلی لنز دوربین عکاسی می باشد که این عدد طول لنز نمی باشد بلکه اندازه ای است که نور از عدسی ها و اجزاء داخل لنز عبور می کند تا به سنسور دوربین عکاسی برسد.
بسته به اندازه سنسور دوربین، فاصله کانونی متغیر است. به طور مثال برای دوربینی با سنسور فول فریم مانند Canon 5D Mk III، لنز استاندارد (که نما یا پرسپکتیوی مشابه چشم انسان ایجاد می کند) ۵۰ میلیمتری است.
لنزهای با فاصله کانونی کمتر از ۵۰ میلیمتر لنزهای واید نامیده می شوند؛ زیرا زاویه دید بازتری دارند. لنزهایی با فاصله کانونی بیش از ۵۰ میلیمتر تله فوتو نامیده می شوند و این نوع لنزها به دلیل داشتن زاویه دید کمتر، بزرگنمایی بیشتری ایجاد می کنند.
از این رو باید اطلاعات کافی و نیز چگونگی استفاده از این دانش و اطلاعات را در مورد فاصله کانونی در اختیار داشته باشید تا بتوانید به نتایج خوبی دست پیدا کنید.

 

دوربین عکاسی

فاصله کانونی موثر
فاصله کانونی یک لنز، بدون در نظر گرفتن برند و مدل لنز، نشان دهنده اندازه سنسور فول فریم (۳۵mm ) استفاده شده در دوربین عکاسی است. دانستن این مطلب از آنجایی بسیار مهم است که فاصله کانونی موثر لنزی که شما از آن استفاده میکنید بر حسب سایز سنسور دوربین شما تغییر میکند.
دوربینی مجهز به سنسور APS-C مانند Canon 7D Mk II، دارای سنسور کوچکتری نسبت به دوربینی مانند Canon 5D Mk III است. یک لنز ۵۰mm در دوربینی مانند ۵D Mk III معادل لنز ۷۵mm  در دوربینی مانند  Canon 7D Mk II است. این امر به این دلیل است که فاصله کانونی یک لنز به اندازه محفظه ای که سنسور در آن قرار داده شده است بستگی دارد. سنسور APS-C کوچکتر از حد استاندارد فول فریم است؛ از این رو برای تشخیص فاصله کانونی موثر باید مسافت و فاصله اصلی را در یک ضریب فاکتور ضرب کنید. هنگام تغییر از یک سنسور APS-C به یک سنسور فول فریم این فاکتور معادل ۱٫۵ است.
محاسبه این ضریب فاکتور به ترتیب زیر است:
سنسور فول فریم (۳۵ mm) / عرض سنسور دوربین = فاصله کانونی موثر
اگر اطلاعی از اندازه سنسور دوربین ندارید بهتر است به دفترچه راهنما مراجعه کنید. معمولا به اینگونه است: ۲۳٫۶mm x 15.6mm. عدد اول(۲۳٫۶mm)  پهنای سنسور را نشان میدهد.

چگونگی تاثیر این مسئله (محاسبه فاصله کانونی موثر) بر روی تصاویر
فرض بگیرید از دوربین Fujifilm X100T استفاده میکنید. این دوربین  عکاسی دارای یک لنز با فاصله کانونی ۲۳mm است و شما از آن برای عکاسی خیابانی، مناظر و مطبوعات استفاده میکنید. در حالی که دوربینی مانند X100T دارای یک سنسور APS-C است: در اینجا فاصله موثر ۲۳mm نیست بلکه۳۴mm  (factor 1.48) است.
نتیجه: سوژه به اندازه ای نیست که در یک دوربین دیجیتال فول فریم انتظار میرود و زاویه دید تنها بخشی از منظره مورد نظر را نمایش میدهد تا اینکه کل فاصله کانونی عمودی خود لنز را نشان دهد.

 

 

دوربین عکاسی

لنز پرایم یا لنز زوم؟
به لنزهایی پرایم گفته می شود که تنها دارای یک فاصله کانونی مثلا فاصله کانونی ۵۰mm  هستند. بدین معنا که هر چه فاصله کانونی کمتر باشد دوربین زاویه بازتری را ثبت می کند و هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد دوربین شما تله تر خواهد بود ( زوم تر ) و نقاط دور دست را در قاب شما جای می دهد.
اینکه لنزهای پرایم تنها یک فاصله کانونی دارند یک محدودیت است و شاید در خیلی از مقاصد عکاسی آزار دهنده باشد. قطعا داشتن یک لنز زوم که فواصل کانونی مختلفی از واید و نرمال و تله را در اختیار ما قرار دهد خیلی بهتر است و انعطاف پذیری بیشتری به عکاس می دهد و عکاس تنها با چرخاندن مچ دست خود ، بدون نزدیک یا دور شدن به سوژه، کادر و قاب مورد علاقه خود را می بندد و عکس خود را ثبت می کند.
در حالی که لنزهای زوم به لنزهایی گفته می‌شود که برخلاف لنزهای ثابت دارای فاصله کانونی متغیر باشند. به عنوان مثال از ۲۴ تا ۱۲۰ میلی‌متر یا ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر. تنظیم مقدار زوم لنز از طریق حلقه‌ای که بر روی استوانهٔ لنز قرار دارد انجام می‌شود که با چرخاندن آن فاصلهٔ کانونی لنز هم تغییر می‌کند. هرچه فاصله کانونی لنز کمتر باشد، لنز زاویه دید بازتری دارد و برای عکاسی از مناظر یا عکاسی معماری مناسب است و هرچقدر فاصله کانونی بیش‌تر باشد زاویه دید کوتاه‌تر خواهد بود و جهت عکسبرداری از سوژه‌های دور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هر کدام از این دو نوع لنز دارای نقاط قوت و ضعف هایی هستند. انتخاب لنز مناسب به نیازها و موقعیت و شرایط شما بستگی دارد. در زیر با برخی از نقاط قوت و ضعف این دو نوع لنز آشنا میشوید:

لنز پرایم
مزیت ها:
•    کیفیت اپتیکال عالی که منجر به داشتن تصاویر شارپ میشود
•    قسمت های متحرک اندک، در نتیجه مقاومت بیشتر
•    کیفیت : با توجه به اینکه در لنزهای پرایم عدسی های کمتری بکار رفته و اصولا عدسی متحرکی در آنها وجود ندارد کیفیت و شفافیت تصویر بالاست و ایجاد پدیده هایی مانند اعوجاج، chromatic aberration ،vignetting  در آنها نسبت به لنزهای زوم کمتر خواهد بود
•    فاصله کانونی مشخص، در نتیجه انحرافات کمتر
•    ورود نور بیشتر به لنز، تصاویر بهتر در نور کم با عمق میدان کم در حال استفاده از دیافراگم باز (f / 1.4, f / 1.8, f / 2.8)
•    قیمت مناسب و ارزان در مقایسه با لنزهای زوم
معایب:
•    فاصله کانونی ثابت، تنوع کمتر
•    برای استفاده در موقعیت های عکاسی خاص، کمبود تنوع

لنزهای زوم
مزیت ها:
•    متنوع، راحت و قابل تطبیق با فریم بدون حرکت دادن آنها
•    برای استفاده در موقعیت هایی مانند عکاسی ورزشی و اکشن که نیاز به فاصله کانونی طولانی تر دارد
•    گستره کانونی وسیع که دیگر نیازی به حرکت دادن لنز دوربین نیست
معایب:
•    گران قیمت تر از لنزهای پرایم
•    دارای قسمت های متحرک بیشتر نسبت به لنزهای پرایم، در نتیجه شکننده تر و آسیب پذیرتر
•    وزن و سایز بیشتر و بزرگتر نسبت به لنزهای پرایم

buy.png
زاویه دید
فاصله کانونی تنها فاکتور مهم برای داشتن نتیجه بهتر نیست. زاویه دید نیز مسئله مهم و ضروری دیگری برای داشتن تصاویر بهتر و با کیفیت تر است که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد. زاویه دید در درک بهتر امکانات و محدودیت های لنزهای متفاوت و نیز سایز سنسور دوربین مورد نظرتان کمک شایانی میکند.
زاویهٔ دید، زاویه‌ای است که لنز می‌تواند صحنهٔ روبه‌ روی خود را ببیند؛ اگر خطی فرضی از لنز به دو انتهای منظره‌ای که دیده می‌شود ترسیم کنیم، زاویهٔ بین این دوخط، زاویهٔ دید خواهد بود. زاویهٔ دید را فاصلهٔ کانونی مشخص می‌کند و هرچه فاصلهٔ کانونی بیشتر باشد، زاویهٔ دید کوچک ‌تر و هرچه فاصله کانونی کمتر شود، زاویهٔ دید بزرگ‌ تر می‌شود.
انتخاب زاویه دید و محل قرار گرفتن دوربین نسبت به موضوع عکاسی یکی از مهمترین قسمتهای خلق یک عکس خوب است. هر چه لنز دارای زاویه دید بیشتر و بازتری باشد قسمت بیشتری از صحنه مورد نظر در فریم لنز قرار میگیرد. هر چه بیشتر بر روی صحنه مورد نظر زوم کنید قسمت کمتری از آن صحنه یا تصویر گرفته خواهد شد.
به عنوان مثال، لنزی با فاصله کانونی ۳۰۰mm دارای زاویه دید تقریبا  ۸٫۱۵ درجه است که استفاده از این لنز بخش کوچکی از صحنه مورد نظر را در اختیار شما قرار میدهد. در حالی که استفاده از لنز ۱۸mm با فاصله کانونی ۷۶ درجه فریم کوچکتری در اختیار شما قرار میدهد، گویی بسیار از سوژه مورد نظر فاصله دارید.
لنزها بر اساس فاصله کانونی شان دسته بندی میشوند. با این حال، زاویه دید یک لنز نیز بسیار حائز اهمیت است. زاویه دید چیزی است که بسیار بیشتر از فاصله کانونی هنگام عکاسی مورد توجه قرار میگیرد. هر فاصله کانونی معادل یک زاویه دید مشخصی است.
دسته بندی لنزها از لحاظ زاویه دید
لنز سوپر واید: این لنزها دارای افکت fisheye و زاویه دید ۱۸۰ درجه به بالا و معمولا دارای گستره ۸mm  تا ۱۲mm هستند.
لنز واید: دارای زاویه دید ۱۱۰  تا  ۶۰و فاصله کانونی ۱۰mm  تا  ۲۵mmهستند.
لنز استاندارد یا متوسط: دارای زاویه دید ۶۶۰ تا ۲۵ درجه و فاصله کانونی ۲۵ تا ۶۵ میلیمتر هستند.
لنز تله فوتو: دارای زاویه دید ۲۵ تا ۱۰ درجه و فاصله کانونی ۶۵ تا ۱۶۰ درجه هستند.
لنز سوپر تله فوتو:  دارای زاویه دید ۱ تا ۱۰ درجه و فاصله کانونی ۱۶۰ تا ۶۰۰ درجه هستند.
بسته به نوع نیاز و موقعیت عکاسی میتوان لنز ایده آل و مناسب را انتخاب کرد.

 

دوربین عکاسی

 

 


راهنمای خرید لنز دوربین برای سبک های مختلف عکاسی

هر لنز مناسب یک نوع و موقعیت خاص عکاسی است. اگر برای عکاسی پرتره از یک لنز واید استفاده کنید و سپس از یک لنز تله ۸۵mm استفاده کنید با مقایسه نتایج متوجه خواهید شد که استفاده از لنز تله فوتو برای عکاسی پرتره تصاویری واضح تر و بدون تاری به شما خواهد داد.  اگر میخواهید از تمامی ویژگی ها و کارایی لنز خود استفاده بهینه را ببرید باید اطلاعات کافی در مورد فاصله کانونی لنز مورد استفاده داشته باشید.

عکاسی طبیعت، معماری، مناظر شهری

در این نوع عکاسی باید سهم بسیار بزرگی از صحنه مورد نظر را در فریم در اختیار داشته باشید. هر چه بیشتر بهتر! عکاسی از طبیعت، عکاسی از مناظر طبیعی، حیات وحش، گیاهان و تصاویری از بافت‌های طبیعی می‌باشد. عکس‌های این سبک به طور معمول خالی از حضور انسان یا عناصر انسانی همچون ساختمان‌ها و حتی حیوانات دست‌ آموز و اهلی است.

 

راهنمای خرید لنز دوربین برای سبک های مختلف عکاسی

 

عکاسی طبیعت، معماری، مناظر شهری

در این نوع عکاسی باید سهم بسیار بزرگی از صحنه مورد نظر را در فریم در اختیار داشته باشید. هر چه بیشتر بهتر! عکاسی از طبیعت، عکاسی از مناظر طبیعی، حیات وحش، گیاهان و تصاویری از بافت‌های طبیعی می‌باشد. عکس‌های این سبک به طور معمول خالی از حضور انسان یا عناصر انسانی همچون ساختمان‌ها و حتی حیوانات دست‌ آموز و اهلی است.

عکاسی از مناظر نوعی از عکاسی است که از فضای طبیعی در زمین عکاسی می‌شود که گاهی این مناظر خیلی بزرگ و پایان ناپذیرند و گاهی هم خیلی کوچکند. برای عکسبرداری از مناظر نیاز به عمق میدان وضوح بالا وجود دارد، بنابراین استفاده از لنزهای نرمال و واید و همچنین استفاده از اعداد بالا برای دیافراگم ( برای مثال ۲۲ ) کمک بسیاری برای ثبت تصاویر با کیفیت خواهند کرد. استفاده از سه پایه برای عکسبرداری از مناظر در شب لازم است. برای عکاسی از مناظر در شب، بی حرکت بودن دوربین عکاسی مهمترین مسئله برای ثبت تصویر با کیفیت است.

برای داشتن فضای بیشتر صحنه مورد نظر باید لنز دارای زاویه دید وسیع تری باشد. از این رو لنز مورد استفاده شما باید دارای فاصله کانونی کمتر باشد. یک لنز واید با فاصله کانونی ۲۵mm با سنسور APS-C توصیه میشود.

عکاسی خیابانی و مراسم

عکاسی خیابانی به عنوان بدنه هنر عکاسی، صحنه‌هایی از زندگی روزمره مردم را سوژه اصلی خود قرار می‌دهد. خیابان‌ها، پارک‌ها، مساجد، محل‌های خرید و مراکزی که مردم گرد هم می‌آیند، محل اصلی تهیه عکس‌های خیابانی است. هر چند این عکاسی شاخه‌ای از عکاسی مستند به شمار می‌آید اما از بعضی لحاظ با هم متفاوت هستند از جمله اینکه هدف اصلی عکاسی خیابانی به تصویر کشیدن مردم است و نه پوشش یک اتفاق. در واقع این شاخه از عکاسی آیینه‌ای است در برابر مردم که گاهی نیز با شوخ طبعی یا لحنی طعنه ‌آمیز پیام‌های سیاسی یا اجتماعی را منتقل می‌کند که در چنین شرایطی به عکاسی مستند نزدیک می‌شود. در عکاسی های خیابانی، مراسم و رویدادها و حتی پرتره نوع فاصله کانونی به نوع شات ها و موقعیت عکاسی بستگی دارد.

شاید یکی از مهم‌ترین مراسمی که در طول زندگی یک فرد اتفاق می‌افتد، مراسم عروسی است و همه دوست دارند به بهترین نحو ممکن این خاطره را ثبت کنند. عکاس‌ها در این شب مهم برای ثبت تمام خاطرات عروس و داماد وظیفه‌ی بسیار سنگینی دارند و بنابراین باید به ابزار مناسب مجهز باشند.

رای انتخاب لنز مناسب عکاسی مجالسی مثل عروسی، گزینه‌های زیادی وجود دارد و کمپانی‌های تولید لنز هم همواره محصولات جدیدی به بازار عرضه می‌کنند. زرق و برق این لنزها چشم اکثر عکاسان را می‌گیرد و در نتیجه عکاسان کلکسیونی از لنز دارند که از بسیاری از آن‌ها شاید یک بار هم استفاده نکنند. اگر بودجه‌ی مناسبی در اختیار دارید و قصد دارید چند لنز برای عکاسی عروسی خریداری کنید و همچنین کیف عکاسی شما گنجایش ۵ لنز را دارد، لنزهای مانند ۷۰-۲۰۰mm f/2.8 ،۲۴-۷۰mm f/2.8 ،۸۵mm prime ،۳۵mm prime و یک لنز ماکرو به شما پیشنهاد میشوند. لنز ماکرویی که انتخاب می‌کنید برای دوربین‌های عکاسی نیکون می‌تواند یک لنز ۱۰۵mm یا ۶۰mm باشد و برای دوربین‌های عکاسی کانون نیز می‌تواند ۱۰۰mm یا ۶۰mm باشد.

عکاسی هایی مانند مراسم عروسی دارای سوژه ها متحرک هستند. از این رو به لنزی نیاز دارید که دارای فاصله کانونی متغیر باشد، دقیقا بر خلاف عکاسی پرتره در استدیو که فرصت کافی برای تغییر لنزها وجود دارد. اگر قصد استفاده از لنزهای پرایم را دارید باید دو دوربین با فواصل کانونی متفاوت همراه داشته باشید. یکی از دوربین ها ی عکاسی دارای لنزی با فاصله کانونی ۲۳mm  و دوربین دیگر دارای لنزی با فاصله کانونی ۸۰mm  تا  ۲۰۰mm است. حمل یک کیف دوربین عکاسی  پر از لنز و تجهزات جانبی آن هم در موقعیت ها و شرایط مختلف آب و هوایی کار دشواری است.

تغییر از یک فاصله کانونی به فاصله کانوی دیگر در همه موقعیت های عکاسی کار ساده ای نیست. تنها باید یک دوربین عکاسی مناسب آن نوع عکاسی با زاویه دید و فاصله کانونی مشخص همراه داشته باشید. اینکه در چه موقعیتی باید از کدام فاصله کانونی استفاده کرد درابتدا کار دشواری اسا اما با کسب تجربه بیشتر این مشکل حل میشود.

عکاسی ورزشی و اکشن در فضاهای سر بسته

عکاسی ورزشی، شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از صحنه‌های ورزشی عکسبرداری می‌شود. در این نوع عکاسی، تجهیزات و ابزارها نقش مهمی دارند زیرا سوژه متحرک است و عکاس هم از صحنه دور است بنابراین داشتن لنزهای قدرتمندی همچون تله و زوم لازم است. همچنین دوربین هم باید قابلیت استفادهٔ پیاپی شاتر را داشته باشد. مهمترین مسئله در عکاسی از سوژه های ورزشی توجه به سرعت شاتر است.سوژه های ورزشی در اغلب مواقع در حال حرکت با سرعت بالا هستند بنابراین عکاس باید تمام توان و امکانات عکاسی خود را به کار گیرد تا سوژه ورزشی را در یک لحظه از زمان فریز کند ( مگر در مواقعی که عکاس سعی دارد مفهومی خاص را در عکس دنبال کند، به عنوان مثال محو بودن پای اسب ها در یک مسابقه سوارکاری، جهت انتقال هیجان حرکت و سرعت) در بیشتر مواقع عکاسان ورزشی از دوربین هایی استفاده می کنند که توان ثبت تصاویر متوالی زیادی را داشته باشند تا در میان آنها لحظه ای که حتی از چشم عکاس هم دور مانده بوده ، خود را نشان دهد.

برای عکاسی ورزشی نظریه های متفاوتی در ارتباط با داشتن زاویه دیدی مشابه شات های استدیو و یا مشابه عکاسی منظره وجود دارد. اما در این نوع عکاسی نیازی به گرفتن شات های پانورامای زیادی از کل صحنه نیست. تنها باید بر روی زاویه دید و انچه در حال اتفاق افتادن است متمرکز شوید.

برای این نوع عکاسی برای نزدیک شدن به سوژه ها باید از لنز تله استفاده کنید که سوژه را بسیار به شما نزدیک نشان دهد. اگرچه لنزهایی با فاصله کانونی ثابت در مقایسه با لنزهای زوم نتایج خوبی را اراده میدهند، لنزهای زوم نتایج بسیار بهتری را در اختیار شما قرار میدهند زیرا میتوانید در هر فاصله ای عکاسی کنید. یک لنز ۷۰-۲۰۰mm  یا  ۷۰-۳۰۰mm برای عکاسی ورزشی مناسب است. بهتر است از لنزهای سوپرر زوم مانند  ۱۸mm-200mm استفاده نکنید. زیرا اگرچه نیازی به تعویض مداوم لنز نیست، تصاویر نقطه نقطه و بدون کیفیت میشوند.

عکاسی ورزشی و یا ماجراجویی در فضاهای باز

عکاسی ورزشی مانند فوتبال، مسابقات اتوموبیل رانی و غیره به لنزهایی با فاصله کانونی طولانی تر نیاز دارد تا بتوانید تمامی حرکات شرکت کننده ها را ثبت کرد. استفاده از یک لنز با فاصله کانونی ۱۰۰mm  تا ۶۰۰mm توصیه میشود. لنزهای باکیفیت بیش از ۲۰۰mm  گران قیمت تر هستند. به یاد داشته باشید که اگر سایز سنسور دوربین شما کمتر از فول فریم است مانند APS-C، استفاده از یک لنز ۲۰۰mm با میانگین فاصله کانونی ۳۰۰mm توصیه میشود. توجه کنید فاصله کانونی را در فاکتور ( ۱٫۵ برای دوربین های نیکون، کانن، Pentax, Fujifilm و غیره) ضرب کنید تا یک فاصله کانونی موثر داشته باشید.

هر چه از سوژه بیشتر فاصله داشته باشید به فاصله کانونی طولانی تری نیاز دارید. استفاده از یک لنز ۷۰mm-300mm توصیه میشود. توجه داشته باشید هرچه فاصله کانونی طولانی تر باشد احتمال تار شدن تصاویر بیشتر خواهد بود. برای استفاده از لنزی با فاصله کانونی بیشتر از ۶۰mm در سرعت های پایین تر و نور کم از لرزش گیر تصویر استفاده کنید.

عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو یا تصویر برداری ماکرو نوعی عکاسی از نمای نزدیک، بطور معمول از سوژه‌های کوچک است. بطور کلاسیک سوژه موجود در یک تصویرماکرو بزرگ ‌تر از اندازه آن در طبیعت بر روی نگاتیو بوده است. به هر شکل امروزه تصویر برداری ماکرو، تهیه تصویر از سوژه در ابعاد بزرگتر و واضح ‌تر از آن چیزی است که در واقعیت دیده می‌شود.

عکاسی ماکرو دنیای کاملا جدیدی را به روی کسانی که مشتاق نزدیک شدن به سوژه هستند، باز می کند. عکاسی ماکرو به دلیل ثبت تصاویر با جزییاتی که با چشم غیر مصلح قادر به دیدن آن‌ها نیستیم، بسیار محبوب و پرطرفدار است.

در عکاسی ماکرو عکاس از فاصله بسیار نزدیک به سوژه اقدام به عکاسی می‌کند تا سوژه‌ بزرگ ‌تر از واقعیت ثبت شود. در نتیجه عکس جزییاتی را نمایان خواهد کرد که در حالت عادی از دیدن آنها امکان پذیر نیست. این تفکر که ماکرو فقط مربوط به عکاسی از حشرات و گل‌ها است، کاملا اشتباه است. با این که موارد ذکر شده جز موضوعات مورد علاقه‌ عکاسان به شمار می‌روند، ولی این ژانر به هیچ وجه به سوژه‌ها و فرم‌های یکسان و تکراری محدود نمی‌شود. تقریبا هر سوژه‌ای می‌تواند در عکاسی ماکرو استفاده شود و تکنیک‌های آن را نیز به راحتی می‌توان آموخت. حتی می‌توانید با عکاسی از اشیا مختلف در منزل مهارت خود را افزایش دهید. عنصر اصلی این سبک خلاقیت است.

شما در این نوع عکاسی به دوربین و لنز مخصوص ماکرو نیاز دارید. لنز ماکرو لنزی است که قابلیت تولید عکس با نسبت‌های بزرگ‌تر از ۱:۱ را دارد. در حال حاضر اکثر دوربین‌ها اعم از حرفه‌ای و کامپکت و حتی دوربین‌های موبایل‌ها گزینه‌ی ماکرو را در اختیار شما قرار خواهند داد. این گزینه فاصله مورد نیاز لنز برای فوکوس را کاهش می‌دهد تا بتوانید از فاصله نزدیک‌تر به عکاسی بپردازید.

انواع لنزهای ماکرو با فواصل کانونی متفاوت وجود دانرد که بسته به نوع سوژه میتوانید از آنها استفاده کنید. برای عکاسی از یک پروانه که بر روی یک گل نشسته است استفاده از لنزی با فاصله کانونی کوتاه عکاسی را دشوار میکند زیرا ممکن است سوژه پرواز کند و شما آن را ازدست دهید.

برای عکاسی از هر سوژه‌ای و در هر شرایطی، تنظیمات مختلفی نیاز است. ولی به طور خلاصه انتخاب حالت ماکرو اولین و بهترین گزینه است و باعث می‌شود خروجی شما بسیار جذاب‌تر شود. در این نوع عکاسی پس ‌زمینه خود را پیش از گرفتن عکس بسنجید زیرا در کیفیت عکس شما تاثیر بسزایی دارد. حتی اگر با سوژه شما تناقض دارد می‌توانید با تکنیک عمق کم میدان و تار کردن پس ‌زمینه تمرکز بیننده را به سوژه خود منحرف کنید.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی